Vecka 37

Idag går jag in i vecka 37 och med det så betraktas barnet som fullgånget. Om han har följt den ”normala” utvecklingen så är han ungefär 48 centimeter lång och väger cirka tre kilo. 90,4% av graviditeten har passerats och jag har 27 dagar kvar till bf – men nu börjar jag ställa in mig på att han faktiskt kan komma när som helst, även om jag vet att det är vanligare att det dröjer lite med första barnet.

Jag går idag också in i min sista jobbvecka, och det med en lättnadens suck. Det har blivit ganska jobbigt att både ta mig till och från jobbet, och att vara upprätt en hel dag. Jag hoppas att sista veckan inte blir alltför stressig utan att jag kan avsluta mina projekt i lugn och ro. Min plan är att avsätta hela sista dagen för att plocka undan i mitt kontor, tömma mail och sådana saker. Men det brukar alltid dyka upp något som ska lösas, så vi får se!

Igår var vi på Ikea och köpte några saker till hans rum: en bekväm fåtölj att amma i, ett par hyllor till barnböcker och lite textilier som saknades. Vi satte också ihop vaggan och flyttade om i vårt sovrum så att den fick plats. Det känns overkligt och samtidigt väldigt naturligt på samma gång, svårt att förklara. Jag vill att han ska komma nu, samtidigt känner jag mig inte helt förberedd. Kanske gör man det aldrig?

5 tankar om “Vecka 37

  1. Det börjar bli nära nu 🙂 Jag hoppas verkligen att allt går bra för dig sista veckan på jobbet och att du får avsluta i lugn och ro!
    Vad mysigt det låter att få iordningställa rummet!

  2. Tänk att ni är där nu! Helt galet och fantastiskt! Skönt att det är sista jobbveckan, så smart var inte jag, men jag hoppas jag får anledning att planera starten av en ny föräldraledighet! Overkligt och verkligt på samma gång – känns igen, och är nog en känsla som kommer dröja sig kvar länge!!

Lämna en kommentar